info@parynplants.com

انواع خاک گیاهان آپارتمانی - گیاهان آپارتمانی پارین

خانه / انواع خاک گیاهان آپارتمانی - گیاهان آپارتمانی پارین
خرید خاک مناسب گیاهان آپارتمانی
۲۵ خرداد ۱۴۰۱
بدون دیدگاه

آشنایی با خاک گیاهان آپارتمانی

خاک گیاهان آپارتمانی چه خاکی است؟ خاک گیاهان آپارتمانی باید چگونه و به چه صورتی باشد؟ برای مراقبت مطلوب از گیاهان لازم است توجه ویژه ای برای انتخاب خاک مناسب مد نظر قرار دهیم. اگر خاک انتخاب شده برای گیاه مناسب نباشد در این صورت نمی توانید از مزیت آن برای رشد گیاه استفاده کنید.

اگر تجربه و تخصص کافی در این زمینه ندارید حتما اطلاعات لازم را از طریق دریافت مشاوره با افراد متخصص به دست آورید. هرگز برای رشد و کاشت گیاهان آپارتمانی خاک مورد نیاز را از خاک مکان هایی مانند پارک ها، باغچه ها، باغ ها و … برندارید زیرا این نوع از خاک ها دارای قارچ، علف هرز، تخم حشرات مختلف و … هستند که برای گیاهان مضر است.
از سوی دیگر برخی از گیاهان آپارتمانی نیازمند خاک مخصوص هستند و در خاک های معمولی رشد خوبی نخواهند داشت. در بررسی مبحث خاک مناسب گیاهان آپارتمانی در نظر داریم به انواع خاک اشاره کنیم و توضیحات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

خاک گیاهان آپارتمانی
خاک گلشیفته

انواع خاک گیاهان آپارتمانی

خاک گیاهان آپارتمانی شامل چه خاک است؟ گیاهان آپارتمانی نیازمند خاکی هستند که دارای بافت سبک و نفوذپذیری باشند. این نوع از خاک ها باید دارای خلل و فرج کافی باشند. در این صورت ریشه می تواند درون آنها به خوبی رشد کند. البته اگر خاک بیش از حد سبک باشد نمی تواند گیاه را صاف نگه دارد. متناسب با نوع گیاه خود می تواند سبک یا سنگین بودن خاک را بررسی کنید. به عنوان مثال کاکتوس نیازمند خاکی با بافت سبک است.


در بررسی موضوع خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید بگوییم که خاک و بستر گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد. در این صورت آب می تواند به راحتی از انتهای گلدان خارج شود. اگر زهکشی خوب نباشد همه ی آب، از گلدان خارج می شود و هیچ گونه رطوبتی در داخل آن باقی نمی ماند.

عدم وجود زهکشی مناسب همچنین می تواند شرایط را برای تنفس مطلوب گیاه از بین ببرد. این امر به نوبه ی خود می تواند سبب پوسیدگی ریشه گیاه شود.
به منظور تشخیص خاک مناسب گیاهان آپارتمانی می تواند یک آزمایش ساده انجام دهید. مقداری از خاک را بردارید آن را مرطوب کنید و سپس در دستتان بریزید و دست خود را ببندید. بعد از گذشت ۲ ثانیه دست خود را باز کنید. اگر خاک به هم چسبیده باشد در این صورت این یک خاک سنگین است. خاک سنگین دارای میزان رس زیادی است.

خاک رس اگرچه دارای مواد مغذی خوب است ولی به دلیل اینکه چسبندگی بالایی دارد می تواند ریشه گیاه را خفه کند. هر چقدر میزان چسبندگی یک خاک بیشتر باشد در این صورت آن خاک برای گیاهان آپارتمانی گزینه ی مناسبی نخواهد بود.

خاک برگ

خاک برگ به عنوان یک کمپوست است که از تجزیه ی برگ گیاهان و درختان به دست می آید. برگ هایی که در فصل پاییز می ریزند دارای نیتروژن بسیار کمی هستند. ساختار آنها را سلولز و لیگنین تشکیل می دهد. به همین دلیل این نوع از برگ ها کندتر تجزیه می شوند. بعد از تجزیه نیز به گیاه خاکی تیره و البته پودری تبدیل می شوند.

قابل ذکر است که خاک برگ دارای مواد مغذی بسیار ناچیز است و از آن بیشتر به منظور سبک کردن بافت خاک استفاده می شود. برای اینکه گیاه با کمبود مواد مغذی روبرو نشود بهتر است که علاوه بر خاک برگ از خاک دیگری نیز به صورت همزمان استفاده شود.

خاک برگ
خاک برگ

پرلیت

پرلیت ترکیب دیگری است که در خاک گیاهان استفاده می شود. پرلیت به عنوان یک ماده ی معدنی دارای رنگ سفید است و از سنگ های آتشفشانی به دست می آید. این خاک بسیار سبک است و می تواند تا ۷ برابر وزن خاک آب جذب کند. ناگفته نماند پرلیت فاقد هرگونه ماده ی مغذی است. به همین دلیل به تنهایی نمی تواند خاک مناسب برای هیچ گیاهی در نظر گرفته شود.

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی خاکی است که هم دارای مواد مغذی کافی بوده و هم دارای پرلیت باشد. کاربرد اصلی پرلیت در جذب آب است. از سوی دیگر این ترکیب معدنی از خروج مواد معدنی نیز جلوگیری می کند.

اگر به دنبال افزایش تهویه ی هوای خاک هستید می توانید از پرلیت استفاده کنید. پرلیت می تواند با افزایش میزان اکسیژن رسانی به خاک، در رشد گیاهان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

پرلیت
پرلیت

لیکا

لیکا یک ماده ی شگفت انگیز است که از گدازه های آتشفشانی به دست می آید. از آن برای رشد مطلوب کاکتوس و ساکولنت ها استفاده می شود. استفاده از لیکا می تواند جریان هوای مورد نیاز را برای گیاه فراهم کند.

به منظور حفظ ساختار خاک معمولا از لیکا استفاده می شود. این ترکیب قادر است رطوبت اضافی خاک را جذب کند. اگر رطوبت خاک زیاد باشد در این صورت ریشه گیاه از بین میرود. سطح متخلخل لیکا می تواند مواد مغذی خاک را حفظ کند.


ترکیبات گوناگونی موجود هستند که در خاک گیاهان استفاده می شوند. هر یک از این ترکیبات ویژگی های منحصر به فردی دارند. متناسب با نوع گیاه خود و البته شرایط نگهداری آنها می توانید مواد معدنی مختلفی را در اولویت قرار دهید.

در صورتی قادر خواهید بود از پرورش گیاهان آپارتمانی خود لذت ببرید که برخی از باید و نباید ها را برای نگهداری و انتخاب خاک مناسب گیاهان آپارتمانی به خوبی مد نظر قرار دهید.

پوکه معدنی یا پوکه لیکا
پوکه معدنی یا پوکه لیکا

خاک کاکتوس

کاکتوس ها به عنوان پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی معرفی می شوند. برای این نوع از گیاهان لازم است از خاک کاکتوس استفاده شود. قابلیت خاک کاکتوس برای زهکشی باید زیاد باشد. گفته می شود که هر چه خاک انتخاب شده برای کاکتوس به خاک محل زیستگاه اصلی گیاه نزدیک باشد، شرایط رشد و پرورش گیاه نیز مطلوب خواهد بود.

خاک کاکتوس معمولا خشک بوده و دارای مواد مغذی کم است. شما می توانید به صورت آماده نیز این خاک را خریداری کنید. به منظور انتخاب و خرید خاک مناسب گیاهان آپارتمانی حتما مراکز شناخته شده را هدف قرار دهید.

کیفیت رشد و پرورش گیاه آپارتمانی شما تا حدود قابل ملاحظه ای به کیفیت خاک آن وابسته است. اگر خاک مناسبی انتخاب نشود ممکن است به رشد گیاه آسیب جدی وارد شود.

تعویض خاک گیاهان آپارتمانی

علاوه بر توجه به خاک مناسب گیاهان آپارتمانی ، لازم است اقدامات مربوط به تعویض خاک را نیز در اولویت قرار دهید. زمانی که مواد مغذی خاک کم می شود، اگر خاک گیاه را تعویض نکنید در این صورت گیاه رشد خوبی نخواهد داشت.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی با خاک بی کیفیت در کوتاهترین مدت زمان طراوت و شادابی آنها را از بین میبرد. البته در برخی از مواقع به جای تعویض خاک می توانید کود و مواد مغذی مختلفی را به خاک اضافه کنید. بهترین زمان برای تعویض خاک گیاهان، فصل بهار است.
تعویض خاک گیاهان آپارتمانی را با احتیاط کافی انجام دهید. جهت تعویض خاک حتما گلدان را بشویید. در این صورت باکتری های مضری که در خاک موجود هستند، از بین میروند. در صورتی که گیاه شما بعد از رشد نیازمند فضای زیاد باشد می توانید در زمان تعویض خاک آن، یک گلدان بزرگتر انتخاب کنید.

به هیچ وجه خاک گلدان را فشرده نکنید زیرا در این صورت منافذ کوچکی که اکسیژن را به بخش های مختلف خاک میرساند کاملا مسدود می شوند.

مقالات مرتبط

زامیفولیا و نگهداری گیاه زامیفولیا

زامیفولیا یک گیاه سایه پسند است و بسیار به کم نوری مقاوم می‌باشد که برای نگهداری در آپارتمان‌ها، ادارات و…

مشاهده بیشتر

صابون محلول پاشی پالیزین: خصوصیات و کاربردها

صابون پالیزین یا صابون محلول پاشی یا صابون حشره کش مخصوص شستشوی سطح گیاه و پیشگیری با ایجاد لایه محافظتی…

مشاهده بیشتر

نگهداری فیلودندرون چگونه است؟

فیلودندرون نام گونه ای وسیع از گیاهان گلدار در خانواده گل شیپوریان است.

مشاهده بیشتر

نصب آبخوان سفالی برای گیاهان آپارتمانی

فواید آبخوان چیست؟ نحوه نصب آبخوان سفالی یا آبخوان سرامیکی وسیله‌ای است که به طور خودکار بسته به نیاز گیاه…

مشاهده بیشتر

گیاهان مناسب اتاق خواب

تو این مطلب می خواهم راجع به گیاهان مناسب اتاق خواب هستند صحبت کنم. منظورم گیاهان آپارتمانی از لحاظ اکسیژن…

مشاهده بیشتر

گیاه پوتوس یا پتوس را می شناسید؟

گیاه زینتی پتوس جزئی از گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می شوند که نیاز به مراقبت چندانی ندارد. انواع پتوس پتوس…

مشاهده بیشتر

صفر تا صد آبیاری گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، روش های مختلفی موجود است. اگر شما نیز به دنبال بهترین روش برای آبیاری گیاهان هستید،…

مشاهده بیشتر

معرفی انواع سم گیاه آپارتمانی

برای نگهداری مطلوب از گیاهان آپارتمانی لازم است در فصول مختلف از مزیت انواع سموم برای از بین بردن آفت…

مشاهده بیشتر

انواع گلدان برای گیاهان آپارتمانی

به منظور خرید انواع گلدان برای گیاهان آپارتمانی لازم است چه نکاتی را در اولویت قرار دهیم؟ توجه به برخی…

مشاهده بیشتر

راهنمای خرید کود شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی

معرفی کود شیمیایی مناسب برای گیاهان آپارتمانی انواع کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرند به طور…

مشاهده بیشتر
نظرات

لطفا نظرتان را بفرمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه