info@parynplants.com

زامیفولیا و نگهداری گیاه زامیفولیا - گیاهان آپارتمانی پارین

خانه / زامیفولیا و نگهداری گیاه زامیفولیا - گیاهان آپارتمانی پارین
گیاه زامیفولیا
۱۲ آبان ۱۴۰۲
بدون دیدگاه

زامیفولیا (به انگلیسی: zamiifolia) یا زامیفولیا سبز یا جواهر زنگبار، سردهای از گیاهان گلدار در تیره گل‌شیپوریان و شامل تک‌گونه Zamioculcas zamiifolia است. گیاهی چند ساله و گرمسیری و بومی شرق آفریقا، از جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی است.

زامیفولیا عمدتا به خاطر برگ‎های براق و جذاب و نگهداری آسانش به عنوان گیاه زینتی تکثیر می شود.

زامیفولیا سبز از جمله گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می شود.

زامیفولیا سبز

آبیاری گیاه زامیفولیا

آبیاری:


زامیفولیا مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها یک گیاهی با ساقه‌های گوشتی است که آب را درون بافت‌های ساقه خود ذخیره کرده و نیاز آبی او کم می‌باشد. افراط در آبیاری باعث گندیدگی ساقه و پوسیدگی ریشه‌ها شده و مرگ گیاه را به همراه دارد. برای آبیاری کمی صبر کنید تا سطح خاک او کاملاً خشک شود و سپس آبیاری کنید. آبیاری را با آبی سالم و پاکیزه و فاقد کلر و املاح سخت انجام دهید تا از آسیب‌های وارده به گیاه جلوگیری شود.

اگر از نظر دفعات و میزان آبیاری گیاه خود مشکل دارید و گیاهان خود را به این دلیل از دست می دهید، از آبخوان های آبیاری استفاده کنید. این آبخوان های می توانند رطوبت به میزان لازم را به گیاهان شما برسانند. برای تهیه اینجا یا اینجا را کلیک کنید.

زامیفولیا سبز

نور گیاه زامیفولیا

زامیفولیا یک گیاه سایه پسند است و بسیار به کم نوری مقاوم می‌باشد که برای نگهداری در آپارتمان‌ها، ادارات و دفاتر کاری گزینه مناسبی است. مقاومت آن به کم نوری دلیل بر این نیست که نیازمند نور نیست و کم نوری باعث کندتر شدن یا توقف رشد آن می‌شود. روزانه ۶ ساعت نور ملایم مثل تابش نور پشت پنجره یا پاسیوهایی که روشن هستند را به گیاه خود برسانید تا رشد مطلوبی داشته باشد. هرگز زامیفولیا را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، این کار باعث سوختن برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

دمای مطلوب برای نگهداری گل زامیفولیا:


زامیفولیا گیاهی است که به سرما یا گرمای شدید حساس بوده و به دمای بالا و دمای پایین حساسیت نشان می‌دهد. بهترین دما برای رشد این گیاه دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد. تا دمای ۳۰ درجه را به خوبی تحمل می‌کند اما در دماهای بالاتر آسیب به گیاه وارد می‌شود و ریزش برگ پیدا می‌کند. هوای سرد برای زامیفولیا خوب نیست و هرگز گیاه را در معرض دمای پایین‌تر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. از تغییرات ناگهانی دما خوشش نمی‌آید و همیشه سعی کنید دمایی متعادل برای این گیاه فراهم کنید.

خاک مناسب گیاه زامیفولیا:


زامیفولیا خواستار خاکی سبک با زهکشی خوب می‌باشد که می‌توان از ترکیب خاک‌های کوکوپیت و پرلیت و مقداری ماسه شسته رودخانه و کود ورمی کمپوست برای تغذیه این گیاه استفاده کرد. گلدان زامیفولیا متناسب با سایز او در نظر گرفته شود و گلدان بزرگ‌تر باعث دیرتر خشک شدن خاک شده و گیاه پاجوش کمتری تولید می‌کند. هرساله خاک گیاه را تعویض کنید و تقریباً به علت رشد کند آن می‌توانید هر دوسال یکبار گلدان آن را به یک سایز بزرگ‌تر تغییر دهید.

رطوبت مطلوب گیاه زامیفولیا:


گیاه زامیفولیا به رطوبت بالایی نیاز نداشته و رطوبت معمولی محیط نیز برای گیاه کفایت می کند.زامیفولیا یک گیاه سایه پسند است و بسیار به کم نوری مقاوم می‌باشد که برای نگهداری در آپارتمان‌ها، ادارات و دفاتر کاری گزینه مناسبی است. مقاومت آن به کم نوری دلیل بر این نیست که نیازمند نور نیست و کم نوری باعث کندتر شدن یا توقف رشد آن می‌شود. روزانه ۶ ساعت نور ملایم مثل تابش نور پشت پنجره یا پاسیوهایی که روشن هستند را به گیاه خود برسانید تا رشد مطلوبی داشته باشد. هرگز زامیفولیا را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، این کار باعث سوختن برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود.

کود دهی:


برای رشد بهتر و جلوگیری از کمبود مواد غذایی کود دهی را در فصل رشد به صورت ماهانه انجام دهید. می‌توانید از کودهای مایع ۲۰۲۰۲۰ یا برای نتیجه بهتر از کودهای ۲۰۲۰۳۰ که مقدار نیتروژن آن بیشتر است استفاده کنید. نیتروژن سبب رشد و رویش برگ‌ها می‌شود. در کود دهی افراط نکنید چون کود دهی بیش از حد و بی مورد برای گیاه بسیار مضر است. فقط در فصل بهار و تابستان کود دهی را ماهی یک مرتبه انجام دهید و در فصل پاییز و زمستان کود دهی را متوقف کنید و به گیاه خود استراحت بدهید.

کود کامل مخصوص این گیاه را می توانید از اینجا تهیه کنید. همچنین توصیه ما به شما کود شتر مخصوص گیاهان آپارتمانی است. در خصوص کود شتر بیشتر بخوانید.

گلدان مناسب

پیشنهاد ما برای زامیفولیا زیبا استفاده از گلدان هیدروپونیک است که شما را از چک کردن خشکی خاک و آبیاری مدام بی نیاز می کند. برای تهیه این گلدانها به اینجا مراجعه کنید.

زامیفولیا گیاه بالارونده است و به قیم احتیاج دارد. قیم به عنوان یک تکیه گاه و حامی عمل می کند و به گیاه شما کمک می کند که به صورت ایستاده تربیت شود.

گیاهان بالا رونده را اگر به حال خودشان رها کنید به صورت آویز در می آیند و این قیم است که به گیاه کمک می کند تا حالت ایستاده پیدا کند. برای تهیه قیم از اینجا اقدام کنید.

مقالات مرتبط

صابون محلول پاشی پالیزین: خصوصیات و کاربردها

صابون پالیزین یا صابون محلول پاشی یا صابون حشره کش مخصوص شستشوی سطح گیاه و پیشگیری با ایجاد لایه محافظتی…

مشاهده بیشتر

نگهداری فیلودندرون چگونه است؟

فیلودندرون نام گونه ای وسیع از گیاهان گلدار در خانواده گل شیپوریان است.

مشاهده بیشتر

نصب آبخوان سفالی برای گیاهان آپارتمانی

فواید آبخوان چیست؟ نحوه نصب آبخوان سفالی یا آبخوان سرامیکی وسیله‌ای است که به طور خودکار بسته به نیاز گیاه…

مشاهده بیشتر

گیاهان مناسب اتاق خواب

تو این مطلب می خواهم راجع به گیاهان مناسب اتاق خواب هستند صحبت کنم. منظورم گیاهان آپارتمانی از لحاظ اکسیژن…

مشاهده بیشتر

گیاه پوتوس یا پتوس را می شناسید؟

گیاه زینتی پتوس جزئی از گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می شوند که نیاز به مراقبت چندانی ندارد. انواع پتوس پتوس…

مشاهده بیشتر

صفر تا صد آبیاری گیاهان آپارتمانی

برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، روش های مختلفی موجود است. اگر شما نیز به دنبال بهترین روش برای آبیاری گیاهان هستید،…

مشاهده بیشتر

معرفی انواع سم گیاه آپارتمانی

برای نگهداری مطلوب از گیاهان آپارتمانی لازم است در فصول مختلف از مزیت انواع سموم برای از بین بردن آفت…

مشاهده بیشتر

انواع گلدان برای گیاهان آپارتمانی

به منظور خرید انواع گلدان برای گیاهان آپارتمانی لازم است چه نکاتی را در اولویت قرار دهیم؟ توجه به برخی…

مشاهده بیشتر

انواع خاک گیاهان آپارتمانی

خاک گیاهان آپارتمانی چه خاکی است؟ خاك برگ، خاك كاكتوس، ليكا، پرليت... به چه كار مي آيند. گیاهان آپارتمانی نیازمند…

مشاهده بیشتر

راهنمای خرید کود شیمیایی برای گیاهان آپارتمانی

معرفی کود شیمیایی مناسب برای گیاهان آپارتمانی انواع کودهایی که برای گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرند به طور…

مشاهده بیشتر
نظرات

لطفا نظرتان را بفرمائید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی محصولات

عضویت در خبرنامه